Úzkokolejka za Korytnou ulicí

Úzkokolejka za Korytnou ulicí je neprovozní úzkorozchodná drážka (600 mm) v areálu průmyslových staveb mezi ulicí Korytnou a seřaďovacím nádražím Praha-Vršovice.

Nejzachovalejší část drážky vede rovnoběžně s ulicí, za budovou na adrese Korytná 4.
Nejzachovalejší část drážky vede rovnoběžně s ulicí, za budovou na adrese Korytná 4.

Historie

O historii úzkokolejky se zatím nepodařilo zjistit téměř žádné informace. Drážka zřejmě pochází z 1. polovinu 20. století, dřevěné baráky byly postaveny někdy mezi roky 1925 a 1938. Pravděpodobně v 90. letech 20. století byla úzkorozchodka zrušena, koleje byly částečně zaasfaltovány, zabetonovány nebo vytrhány. Lze předpokládat, že v poměrně rozlehlém areálu bylo původně kolejí víc, v roce 2018 se je však autorům nepodařilo dohledat.

Za jakékoliv bližší informace o úzkorozchodce budeme vděční.

Popis

Dochovalá část úzkokolejky se v roce 2018 skládá ze dvou navzájem kolmých kolejí o rozchodu 600 mm, lemujících ze severní a východní strany přízemní dževěnou budovu, využívanou jako sklady nebo výrobní prostory. Obě koleje byly zřejmě dřív propojeny točnou, kterou se však nepodařilo dohledat.

Předpokládáme, že provoz na drážce byl zajišťován lidskou silou.

Děkujeme za poskytnutí fotografií uživatelce s nickem tea_of_cup.

Kolej je tvořená poměrně lehkoprofilovými kolejnicemi a zřejmě sloužila pro ruční tlačení vozíků se zbožím.
Kolej je tvořená poměrně lehkoprofilovými kolejnicemi a zřejmě sloužila pro ruční tlačení vozíků se zbožím.
Délka koleje je asi 25 m a na jednom místě je přerušená základem již odstraněného příhradového sloupu.
Délka koleje je asi 25 m a na jednom místě je přerušená základem již odstraněného příhradového sloupu.
Areál je, stejně jako celá ulice, obklopen z obou stran železničními tratěmi - nález kolejí by tak zde neměl nikoho překvapit.
Areál je, stejně jako celá ulice, obklopen z obou stran železničními tratěmi - nález kolejí by tak zde neměl nikoho překvapit.
Svým stylem vypadají působivé dřevěné baráky jako výrobní haly z období 1. Československé republiky.
Svým stylem vypadají působivé dřevěné baráky jako výrobní haly z období 1. Československé republiky.
Ve většině své délky je kolejka zasazená do dlažby, pravděpodobně na místě původní.
Ve většině své délky je kolejka zasazená do dlažby, pravděpodobně na místě původní.
Druhá, hůře identifikovatelná kolej vede kolmo první - přímo k jihu podél dřevěného baráku.
Druhá, hůře identifikovatelná kolej vede kolmo první - přímo k jihu podél dřevěného baráku.
Ve většině svojí délky je zalitá v asfaltu, ale čas jej neúprosně drolí a historie se pomalu dere zpátky na povrch.
Ve většině svojí délky je zalitá v asfaltu, ale čas jej neúprosně drolí a historie se pomalu dere zpátky na povrch.
Kolej dlouhá přes 80 m míří přímo na jih ke stožáru osvětelní vršovického seřaďovacího nádraží.
Kolej dlouhá přes 80 m míří přímo na jih ke stožáru osvětelní vršovického seřaďovacího nádraží.

Zdroje

  1. K-report.net (tea_of_cup): Archiv diskuse Ostatní úzkorozchodné dráhy do 07. 6. 2018. Dostupné z https://www.k-report.net/discus/messages/28/300010.html?1528365950.
 
Článek ze dne 18. 12. 2018 byl naposledy upraven dne 18. 12. 2018 a zobrazen celkem 15961×, naposledy dne 14. 10. 2024 v 0:05.
 
 

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Podzemní továrna v Branické skále
Druhá Praha
Motto „Druhé město se zdá být přeplněné sochami, pomyslel jsem si, a jeho obyvatelé ještě lstivě využívají našich soch a dělají si z nich chlívky pro svá …
Úzkokolejka v Červené zahradě
Úzkokolejka v Červené zahradě
Úzkokolejka v Červené zahradě je neprovozní drážka o rozchodu 600 mm nacházející se na místě zbořené usedlosti Červená zahrada v Praze na Smíchově. Hist…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: