Praha-Jinonice (žst)

Popis

Stanice Praha-Jinonice leží na trase Buštěhradské dráhy Praha-Smíchov - Hostivice, která byla otevřena roku 1872. Původní název stanice Jinonice přetrval do roku 1942, kdy se stejnojmenná obec stala součástí metropole. Nádraží disponuje čtveřicí staničních kolejí, pátá kolej je ve skutečnosti nepoužívanou vlečkou do bývalé cihleny. Kromě této vlečky odbočovala ze západního zhlaví stanice starší vlečka do Waltrovy strojírny (později Motorlet), ke které později přibyla ještě v zajímavém terénu vedená mladší vlečka do téhož podniku, zaústěná blíže východnímu zhlaví (směr Praha-Žvahov). Mimo těchto dvou vleček bylo v roce 2014 možné nalézt ještě pozůstatky krátké vlečky do současného areálu sběrny kovů.

Největší význam měla pro stanici zjevně Waltrova strojírna a to jak z pohledu nákladní, tak osobní dopravy, kdy na nádraží vystupovaly stovky zaměstnanců podniku denně. Nejen v souvislosti s útlumem výroby byla však stejně jako celá Buštěhradská dráha (trať číslo 122) v tomto úseku na přlomu 20. a 21. století podfinancovaná a udržovaná jen velice střídmě, přičemž její další osud se zdál být nejistý. Jistá renesance nastala až v roce 2010, kdy byla trať využita pro náhradní dopravu za rekonstruované tramvajové spojení. V kolejišti proběhla instalace světelných návěstidel na místě původních mechanických a stanice byla dočasně obsazena výpravčím a dvěma signalisty, což umožňovalo pravidelné křižování vlaků. I po skončení výluky zůstala stanice obsazena výpravčím, výdejna jízdenek je nicméně uzavřena.

Klasická staniční budova v Jinonicích pochází z roku 1872.
Klasická staniční budova v Jinonicích pochází z roku 1872.
Dřevěné závory na cestě k Waltrovce, před kterými vedla vlečka do strojírny, se v roce 2014 otevíraly ručně a pouze na vyžádání.
Dřevěné závory na cestě k Waltrovce, před kterými vedla vlečka do strojírny, se v roce 2014 otevíraly ručně a pouze na vyžádání.
Výkolejka na vlečce do cihelny postupně splývá s přírodou.
Výkolejka na vlečce do cihelny postupně splývá s přírodou.

Ze stanice odbočovaly historicky 4 vlečky, které jsou v současnosti všechny mimo provoz. Dvě vlečky vedly do strojírny Walter vyrábějící především letecké motory, která byla na přelomu 1. a 2. desetiltí 21. století zlikvidována.

Zdroje

  1. Pražské železniční stanice a zastávky. http://prahamhd.vhd.cz/Draha/jinonice.htm.
 
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 1306×, naposledy dne 19. 9. 2017 v 13:19.
 
   

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: