Název tunelu: |
Dejvický |
Evidenční číslo: |
106 |
Délka: |
103,6 m |
Trať: |
Praha–Chomutov (120) |
Úsek: |
Praha-Bubny – Praha-Dejvice |
Zprovozněn: |
1868 |
Zrušen: |
v provozu (2019) |
Počet kolejí zamýšlený: |
1 |
Počet kolejí současný (2019): |
1 |
Dejvický (někdy též Bubenečský) tunel je železniční tunel na trati Praha–Chomutov na západním okraji parku Stromovka v Praze. Jde o nejstarší tunel na území Prahy.
Historie
Dejvický tunel byl vybudován v roce 1868 jako součást spojky mezi Pražsko-lánskou dráhou, končící do té doby na nádraží v Dejvicích (tehdy zvaném Bruska) a Státní dráhy vedoucí z dnešního Masarykova nádraží do Drážďan. Spojka, o jejímž vedení skrze park Stromovku se vedly spory, byla nařízena císařským rozhodnutím již v roce 1863, stavba však započala až o tři roky později a dokončena byla až 27. dubna 1868. Stavba tunelu byla svěřena smíchovskému podnikateli Jakubu Hablemu.
Spojka si připsala hned několik prvenství - jednak se Dejvický tunel stal prvním tunelem v Praze, druhak bylo propojení tratí dvou společností na nově vybudovaném nádraží v Bubnech prvním takovým uzlem na území města.
Popis
| Dejvický tunel je specifický svojí polohou uprostřed rušných městských ulic. Pražská pouliční kultura krásné historické stavbě evidentně škodí. |
Dejvický tunel se nachází na katastru Prahy na trati mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Dejvice obklopen parkem Stromovka, do kterého ústí jeho východní (bubenský) portál. Západní (dejvický) portál tunelu se nachází v zářezu pod ulicí Nad Královskou oborou a zajímavostí je, že přímo pod ním prochází jeden z tubusů (silničního) tunelového komplexu Blanka, tzv. Bubenečský tunel.
Jednokolejný tunel se nachází v mírném oblouku, je dlouhý 103,6 m a vyzděný žulovými kvádry. Portály tunelu mají tvar podkovy a nesou ozdobné profilované římsy ze smíšeného kamenno-cihelného zdiva. Zajímavostí je schodiště, které propojovalo tunel pod zemí se strážním domkem č.p. 74 stojícím nad ním, dnes ovšem zazděné a zrušené.
V roce 2019 byl tunel v denním provozu a z parku volně přístupný, nicméně stejně jako v jiných prostorách dráhy k němu platí zákaz vstupu.
Zdroje
- Charvát, R.: Posouzení možností pro nové železniční spojení Prahy s Chomutovem. Diplomová práce. Fakulta dopravní ČVUT, 2016.
- Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
|